Smart/ intelligent/ högt IQ/ allmänbildad???

Jag fick höra idag att jag var smart för att jag vann en match i Wordfeud. De fick mig att fundera på vad de ordet betyder och hur de tolkas. Jag försökte leta upp förklaringen på Google men fick ändra sökningen till intelligens för de är min tolkning, ett synonymt ord till just "smart" och detta var förklaringen:

IQ = Intelligens kvot
IQ är ett slagt mått på en människas intelligens.


Värderingstabell som ger en uppfattning om en persons intellektuella nivå i förhållande till befolkningen som helhet...

Under 69: Mycket låg - Ca 2,2 % av befolkningen
70-79: Låg - Ca 6,7 % av befolkningen
80-89: Under normal - Ca 16,1 % av befolkningen
90-109: Normal - Ca 50,0 % av befolkningen
110-119: Över normal - Ca 16,1 % av befolkningen
120-129: Hög - Ca 6,7 % av befolkningen
Över 130: Mycket hög - Ca 2,2 % av befolkningen

IQ mellan 70 och 85 benämns som normal begåvnings nedre del eller svag begåvning och är inte ovanligt, medan personer med ett IQ under 70 ofta uppfyller kriterierna för någon form av mental utvecklingsstörning..

Kvinnor och män har enligt många studier olikartade hjärnor och IQ-test visar i regel att kvinnor får bättre resultat på verbala mätningar och män på visuellt-spatiala. Individuella skillnader är dock mycket större än denna generella skillnaden...

Andra försök att bredda synen på intelligens har varit att utveckla idén om intelligenskvot (IQ) med tankar om emotionella och själsliga kvoter, EQ och SQ

Så vad är smart?? Jag har fortfarande inte fått svaret på min fråga?! Jag fortsätter leta....

Inom psykologin skiljer man på intelligens och kreativitet, personlighet och visdom men i vardagsspråk får ordet intelligens ofta en mycket bred betydelse...
I olika tider, samhällen och grupper har intelligens definierats på olika sätt. Oftast sägs det att intelligens, liksom de flesta personliga egenskaper, är en kombination av arv och miljö och det är fokus för många studier att ta reda på vilken sorts miljö som kan ge den högsta intelligensen... .. Hm... intressant...

Första förklaringen:
Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga... 

och här kommer den andra:
Smart ( skicklig, listig, slug, slipad, fiffig, klipsk, klyftig, klok, förslagen, driven)

Användarnas namn (intelligens)

Men min fråga kvarstår, är jag smart för att jag är duktig på att lägga ord i spelet Wordfeud??
Är de så enkelt att vara smart?!... Jag fortsätter söka svaret....

    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0