TALA KLARSPRÅK!

Tala klarspråk, kan det vara så svårt?
Satt på en middag för ett tag sen med en person som jag verkligen tycker är trevlig. Jag kunde tydligt känna att hon satt och klämde på något så konversationen blev ansträngd. Naturligtvis vet jag vad det handlar om. Jag har då ett val: ska jag fråga varför hon beter sig som hon gör dast hon inte har med saken att göra, eller ska jag skita i det?
Eftersom jag tycker att man ska prata klarspråk så vet jag att tar jag upp det så blir det jobbigt och jag har inte lust att få andra människor att känna sig obekvämma på en trevlig tillställning. Men istället är det jag som går och irriterar mig. Detta tar naturligtvis energi som man kan lägga på något vettigare.
Tänk att folk har så lite att prata om så man pratar om andra hela tiden. Om alla hade vart rakryggade och talat klarspråk med varandra då man har en konflikt så hade många obekväma situationer kunnat undvikas.
Jag tror att man ska sluta vara så rädd att hamna i konflikt. Konflikt behöver inte vara nått negativt, om man bara har respekt för varandra. Det kan vara nått utvecklande OM man använder sina erfarenheter av den till att förbättra sig!
2012 är året då åtminstone jag ska tala klarspråk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0